Поєднання ритмічного, виразного промовляння, проспівування віршованого тексту в поєднанні з рухами сприяє конкретизації слухових образів, вдосконалює розвиток асоціативного мислення у дошкільнят, розвиває фантазію.
Віршований текст в даних вправах являє собою ритмічну основу для виконання рухів. Це сприяє вдосконаленню загальної та дрібної моторики, виховує гарну координацію рухів. Надалі можна запропонувати дітям самостійно фантазувати над жестами, рухами, мімікою….
|
ЯБЛУНЕВИЙ ЦВІТ
| |
| Невагомі, чудові, легкі – Облітають з квіток пелюстки,
| Діти ритмічно з акцентом на кожне слово виконують плавні рухи руками згори вниз. |
| І під яблунями – килими - Пелюстки, пелюстки, пелюстки.
| |
| Ніжний цвіт рознесли вітри – Зав’язались на гілках плоди.
| Ритмічні кругові рухи в повітрі вказівними пальчиками. |
| Будуть сонце і дощик чекати, Щоб смачними і стиглими стати.
| З’єднують пальці обох рук, придавши зап’ясткам округлу форму. |
|
ВЕСЕЛИЙ СТРУМОК
| |
| Малий струмок по лісі мчав - Зайченятко пострічав,
| Плавні хвилясті рухи руками перед собою по-черзі. |
| Зайченятко барабанить: Тра-та-та, тра-та-та,
| Ритмічно відстукують долоньками по ніжкам. |
| А струмок відповідає: Дзинь-ля-ля, дзинь-ля-ля,
| Ритмічно викидають пальчики із затиснутого кулачка. |
| Білочка спустилась з гілки – І горішками – хрум, хрум!
| Діти ритмічно клацають пальцями рук (кастаньєти) |
| Тук-тук-тук – з берези дятел – Ось такий здійнявся шум!
| Стукають кулачком по кулачку. |
|
ТОПОЛИНІ ПУШИНКИ
| |
| Тополині пушинки – Легенькі, мов пух! Пух-пух-пух! | Діти ритмічно перехрещують руки над головою, пальчики «віялом». |
| Всюди літають, немов зграйка мух-мух-мух-мух!
| Діти ритмічно клацають пальцями рук (кастаньєти) |
| Мухи білі на даху, На травичці у парку, На майданчиках, парканах, На трамваях, тротуарах - Всюди - пух-пух-пух-пух!
| На кожну фразу ритмічно загинають пальчики лівої руки, починаючи з мізинчика. Ворушать всіма пальчиками одночасно. |
| Лізуть в носики пушинки – Що не продихнути, | Труть носика. |
| Лізуть в ротика пушинки – Хочеться чихнути,
| Закривають – відкривають руками ротика. |
| Тільки дощик на заваді – Дощику вони не раді.
| Виконують ритмічні підскоки. |
|
МАЛЕНЬКІ НІЖКИ
| |
|
Туп, - туп, - туп, Повільно ходять ніжки,
| Діти ритмічно притупують ніжками. |
| Туп, туп, туп, туп, Трішки швидше по доріжці,
| Ритмічно плескають в долоні. |
| Туп, туп, туп, туп, туп, На місці не стоять,
| Прихлопують долонями по стегнам. |
| Туп, туп, туп, туп, туп, туп, - Вже вони біжать,
| Вказівним і середнім пальцем «біжать» по долоні іншої руки. |
| Ох – ох – ох – втомились ніжки Швидко бігти по доріжкам.
| Ритмічно виконують пружинку. |
|
КОТИК МУРЧИК
| |
| Скочив котик, | Підстрибнути |
| Сів на плотик, | Присісти |
| Миє ротик. | «Мити» ротик |
| І животик… | Погладити животик |
| Він миленький, Він чистенький –
| Погладити собіволосся |
| МилийМурчик, Мій маленький.
| Руки – в боки, хитати головою праворуч–ліворуч |
|
СМІЛИВІГУСИ
| |
| Йшли на річку важно гуси, Говорили: Га-га-га!
| Ритмічно кивають витягнутими шиями. |
| Хто образить нас захоче – Пожалкує – да-да-да!
| Діти роблять «дзьобик» - тісно змикають чотири пальчика і з’єднують їх з великим пальцем. |
| Можем зашипіти грізно, Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш!
| Шиплять «дзьобиками». |
| Можем ми загелготати: Гиля-гиля-гиля-га!
| Витягують шийки. |
| Крилами захлопотати – Хлопа-хлопа-хлопа-па!
| Ритмічно хлопають витягнутими вниз руками по бокам. |
| Можем боляче вщипнути – Краще ти біжи, біжи,
| Пощипують пальцями однієї руки кожен пальчик іншої. |
| Біля нас, сміливих гусів – Краще зовсім не ходи.
| Ритмічно притупують. |
|
ПАРАСОЛЬКА
| ||
| Образилася хмарка на вітер, І закапав дощик дрібний, | Пригрозити пальчиком, Стукають пальчиком по долоньці. | |
| Краплинка капа до краплинки Ніби з неба ллють сльозинки. | Ритмічно стискають і розтискають кулачки. | |
| Дощик йде собі та йде – Раптом вітер загуде: | Ритмічно, з акцентом на кожне слово виконуютьрухи руками згори вниз. | |
| Вправо краплі, вліво краплі – Ніби всіх косою косить. | Поворот з пружинкою вправо – вліво. | |
| Зливу хмара посилає – Всіх нас злива поливає! | Ритмічно стискають і розтискають кулачки. | |
| Де сховатись від негоди – Є відкрита парасоля! | Піднімають руки вгору, м’яко з’єднуючи їх над головою. | |
|
ДОЩИК
| ||
| Дощик-дощик, доситьлити | Діти стискають кулачки | |
| Крап-крап-крап. | Стукати пальчиком по долоні | |
| Діточок малих мочити. | Стискають кулачки | |
| Крап-крап-крап. | Стукать пальчиком по долоні іншої руки | |
| Чуєш, сонечко встає | Торкаютьсявушок | |
| Там-там-там-там. | Показують пальчиком вгору | |
| Нам тепло своє дає | Торкаютьсящічок | |
| Тут-тут-тут-тут. | Показують пальчиком униз | |
| Дощик-дощику, іди. | Махають руками від себе | |
| Туп-туп-туп-туп. | Тупають | |
| Тепле сонечко, прийди. | Махають руками до себе) | |
| Так-так-так-так. | Плескають у долоні. | |
|
БАРАБАН
| |
| Тра-та-та, бум-бум, Що за шум, що за шум? | Діти ритмічно відкривають долоні, стискають кулачки. |
| Барабаниб’ють, б’ють, | «Грають на барабані» |
| Киці спати не дають.
| Підкладають долоньки під щічки. |
| Кицю, Киценько, вставай, | Витягують руки вперед долонями від себе. |
| Починаєм карнавал. | Крокують на місці. |
|
ЧАСИ
| |
| Ходять всі часи ось так: | Ритмічнорухають руками |
| Тік-так, тік-так! | Хитаютьголівками вправо – вліво |
| Тихо, тихо, не спішать! | Ритмічнорухають руками |
| Тік-так, тік-так! | Хитаютьголівками вправо – вліво |
| Зупинились і здвенять!
| Зупинились |
| Тр-р-р-р-р-р-р-р!
| Витягуютьшийки «Тр-р-р-р-р» |
|
ПАВУЧОК
| |
| Павучок гуляв улітку, Разом з ним гуляли дітки | Руки перехрещені, пальцікожної руки «біжать» по передпліччіі плечііншої руки. |
| Раптом дощик зашумів - | Кисті рук вільно виконують стряхуючі рухи… |
| Павучків на землю змив. | Хлопок долонями по колінах |
| Сонце стало пригрівати – | Долоні максимально розкриті , як «корона» і перехрещені, |
| Павучок став виповзати. | Гойдають право-вліво (світитьсонечко) |
| А за ним повзуть всі дітки, Щоби погуляти влітку… | Рухи аналогічні початковим. |
|
МИ ХОДИЛИ ПО ГРИБИ
| |
| Ми ходили по гриби,
| Розмірнойти по колу |
| Зайчика злякались. | Показатидолонямивеликівушка |
| Поховалисьза дуби, | Затулитидолонямиобличчя |
| Розгубиливсігриби, | Розвести руки, заглядати за уявніперешкоди, нібишукаючи. |
| Потімзасміялись – | Обійняти голову руками, похитувати головою |
| Зайчика злякались! | Показатидолонямивеликівушка |
|
КОЗЕНЯ
| |
| Куштувало | Руками робити рухи: ніби підносити ложку до рота |
| Козеня | Показати пальцями «ріжки» на голові |
| Кущики колючі | Показати пальцями колючі «пазурі» |
| І кричало козеня: «Ой,які кусючі!» | Обійняти руками голову, похитувати головою, ніби в розпачі. |
| Є колючки тут і там. | Пальці рук переплетені. Підняти пальці однієї руки, опустити, потім підняти пальці другої руки.. |
| Як його вкусити? | Розвести руками, ніби розгублено |
| Треба кущики колючі | Показати пальцями колючі «пазурі» |
| Косами скосити. | Робити руками рухи косаря. |
| ПІСЕНЬКА ДРУЗІВ
| |
| Ми їдем, їдем, їдем | Руки зігнуті в ліктях, рухаються вздовж тулуба, ніжками переступати |
| Ми друзі та сусіди, Немов одна сім’я. | Потискувати себе за руки («Жест дружби») |
| Живеться нам чудово, Ми пісню ведемо, | Розвести руки в сторони, посміхнутися |
| А в пісні йдеться мова | Нахиляти голову вправо-вліво, плескати в долоні справа і злівавідголови
|
| Тра-та-та! Тра-та-та! | Плескати в долоні перед собою, одночасно тупати ніжками. |
| Веземо чижа й кота. | Руки в сторони, робити «змахи крил» |
| Мавпа та собака, | Підстрибнути кілька разів |
| Півень-забіяка | Руками виконувати рухи боксера |
| І папуга кольоровий – | Рукою показати чубчик папуги на голові |
| От компанія чудова! | Розвести руки в сторони, радісно посміхнутися))) |
| ПІШЛИ, ПІШЛИ, ПОЇХАЛИ | |
| Пішли, пішли, поїхали | Йти на місці |
| За спілими горіхами, | Підняти руки вгору, колихати ними, нібигілками дерево |
| За горіхами, грибами, Що ростуть поміж дубами, | Нахилитися, нібизбираючи гриби |
| Між дубами, між кленами, Під липами зеленими. | Розвести руки в сторони, дивитися вправо-вліво |
| Ми горіхів Не нарвали | Нахилитися і дивитися вниз |
| Похитати головою «ні» | |
| І грибів не назбирали. | |
| Зате добре погуляли Між дубами, між кленами, Під липами зеленими. | Йти по колу, руки вгору, погойдувати ними. |
|
ХОЧУ ЗБУДУВАТИ ДІМ
| |
| Хочу збудувати дім, - Щоб жилося добре всім!
| Руки над головою «будиночком» |
| Щоби вранці у віконце
| «Поличка» на рівні голови |
| Заглядало ясне сонце!
| «Відкриваємо закриваєм овіконце» |
| Поруч щоб сосна росла, | Пальчики максимально розкриті «сосна» |
| Білка на сосні жила, | «Лапки» перед собою(білочка) |
| Навкруги паркан стоїть, | Руки перед собою кільцем, пальці з’єднанні |
| В буді, хай собачка спить, | Кулачки притиснуті один до одного,Мізинчики підняті догори (голова собаки) |
| Сонце світить, дощик йде, | Навхрест кисті рук, стряхуючі рухи. |
| Квіточка в саду цвіте. | Кисті рук притиснуті - Пальці – пелюстки дивляться догори. |
