Поєднання ритмічного, виразного промовляння, проспівування віршованого тексту в поєднанні з рухами сприяє конкретизації слухових образів, вдосконалює розвиток асоціативного мислення у дошкільнят, розвиває фантазію.
Віршований текст в даних вправах являє собою ритмічну основу для виконання рухів. Це сприяє вдосконаленню загальної та дрібної моторики, виховує гарну координацію рухів. Надалі можна запропонувати дітям самостійно фантазувати над жестами, рухами, мімікою….
ЯБЛУНЕВИЙ ЦВІТ
| |
Невагомі, чудові, легкі – Облітають з квіток пелюстки,
| Діти ритмічно з акцентом на кожне слово виконують плавні рухи руками згори вниз. |
І під яблунями – килими - Пелюстки, пелюстки, пелюстки.
| |
Ніжний цвіт рознесли вітри – Зав’язались на гілках плоди.
| Ритмічні кругові рухи в повітрі вказівними пальчиками. |
Будуть сонце і дощик чекати, Щоб смачними і стиглими стати.
| З’єднують пальці обох рук, придавши зап’ясткам округлу форму. |
ВЕСЕЛИЙ СТРУМОК
| |
Малий струмок по лісі мчав - Зайченятко пострічав,
| Плавні хвилясті рухи руками перед собою по-черзі. |
Зайченятко барабанить: Тра-та-та, тра-та-та,
| Ритмічно відстукують долоньками по ніжкам. |
А струмок відповідає: Дзинь-ля-ля, дзинь-ля-ля,
| Ритмічно викидають пальчики із затиснутого кулачка. |
Білочка спустилась з гілки – І горішками – хрум, хрум!
| Діти ритмічно клацають пальцями рук (кастаньєти) |
Тук-тук-тук – з берези дятел – Ось такий здійнявся шум!
| Стукають кулачком по кулачку. |
ТОПОЛИНІ ПУШИНКИ
| |
Тополині пушинки – Легенькі, мов пух! Пух-пух-пух! | Діти ритмічно перехрещують руки над головою, пальчики «віялом». |
Всюди літають, немов зграйка мух-мух-мух-мух!
| Діти ритмічно клацають пальцями рук (кастаньєти) |
Мухи білі на даху, На травичці у парку, На майданчиках, парканах, На трамваях, тротуарах - Всюди - пух-пух-пух-пух!
| На кожну фразу ритмічно загинають пальчики лівої руки, починаючи з мізинчика. Ворушать всіма пальчиками одночасно. |
Лізуть в носики пушинки – Що не продихнути, | Труть носика. |
Лізуть в ротика пушинки – Хочеться чихнути,
| Закривають – відкривають руками ротика. |
Тільки дощик на заваді – Дощику вони не раді.
| Виконують ритмічні підскоки. |
МАЛЕНЬКІ НІЖКИ
| |
Туп, - туп, - туп, Повільно ходять ніжки,
| Діти ритмічно притупують ніжками. |
Туп, туп, туп, туп, Трішки швидше по доріжці,
| Ритмічно плескають в долоні. |
Туп, туп, туп, туп, туп, На місці не стоять,
| Прихлопують долонями по стегнам. |
Туп, туп, туп, туп, туп, туп, - Вже вони біжать,
| Вказівним і середнім пальцем «біжать» по долоні іншої руки. |
Ох – ох – ох – втомились ніжки Швидко бігти по доріжкам.
| Ритмічно виконують пружинку. |
КОТИК МУРЧИК
| |
Скочив котик, | Підстрибнути |
Сів на плотик, | Присісти |
Миє ротик. | «Мити» ротик |
І животик… | Погладити животик |
Він миленький, Він чистенький –
| Погладити собіволосся |
МилийМурчик, Мій маленький.
| Руки – в боки, хитати головою праворуч–ліворуч |
СМІЛИВІГУСИ
| |
Йшли на річку важно гуси, Говорили: Га-га-га!
| Ритмічно кивають витягнутими шиями. |
Хто образить нас захоче – Пожалкує – да-да-да!
| Діти роблять «дзьобик» - тісно змикають чотири пальчика і з’єднують їх з великим пальцем. |
Можем зашипіти грізно, Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш!
| Шиплять «дзьобиками». |
Можем ми загелготати: Гиля-гиля-гиля-га!
| Витягують шийки. |
Крилами захлопотати – Хлопа-хлопа-хлопа-па!
| Ритмічно хлопають витягнутими вниз руками по бокам. |
Можем боляче вщипнути – Краще ти біжи, біжи,
| Пощипують пальцями однієї руки кожен пальчик іншої. |
Біля нас, сміливих гусів – Краще зовсім не ходи.
| Ритмічно притупують. |
ПАРАСОЛЬКА
| ||
Образилася хмарка на вітер, І закапав дощик дрібний, | Пригрозити пальчиком, Стукають пальчиком по долоньці. | |
Краплинка капа до краплинки Ніби з неба ллють сльозинки. | Ритмічно стискають і розтискають кулачки. | |
Дощик йде собі та йде – Раптом вітер загуде: | Ритмічно, з акцентом на кожне слово виконуютьрухи руками згори вниз. | |
Вправо краплі, вліво краплі – Ніби всіх косою косить. | Поворот з пружинкою вправо – вліво. | |
Зливу хмара посилає – Всіх нас злива поливає! | Ритмічно стискають і розтискають кулачки. | |
Де сховатись від негоди – Є відкрита парасоля! | Піднімають руки вгору, м’яко з’єднуючи їх над головою. | |
ДОЩИК
| ||
Дощик-дощик, доситьлити | Діти стискають кулачки | |
Крап-крап-крап. | Стукати пальчиком по долоні | |
Діточок малих мочити. | Стискають кулачки | |
Крап-крап-крап. | Стукать пальчиком по долоні іншої руки | |
Чуєш, сонечко встає | Торкаютьсявушок | |
Там-там-там-там. | Показують пальчиком вгору | |
Нам тепло своє дає | Торкаютьсящічок | |
Тут-тут-тут-тут. | Показують пальчиком униз | |
Дощик-дощику, іди. | Махають руками від себе | |
Туп-туп-туп-туп. | Тупають | |
Тепле сонечко, прийди. | Махають руками до себе) | |
Так-так-так-так. | Плескають у долоні. | |
БАРАБАН
| |
Тра-та-та, бум-бум, Що за шум, що за шум? | Діти ритмічно відкривають долоні, стискають кулачки. |
Барабаниб’ють, б’ють, | «Грають на барабані» |
Киці спати не дають.
| Підкладають долоньки під щічки. |
Кицю, Киценько, вставай, | Витягують руки вперед долонями від себе. |
Починаєм карнавал. | Крокують на місці. |
ЧАСИ
| |
Ходять всі часи ось так: | Ритмічнорухають руками |
Тік-так, тік-так! | Хитаютьголівками вправо – вліво |
Тихо, тихо, не спішать! | Ритмічнорухають руками |
Тік-так, тік-так! | Хитаютьголівками вправо – вліво |
Зупинились і здвенять!
| Зупинились |
Тр-р-р-р-р-р-р-р!
| Витягуютьшийки «Тр-р-р-р-р» |
ПАВУЧОК
| |
Павучок гуляв улітку, Разом з ним гуляли дітки | Руки перехрещені, пальцікожної руки «біжать» по передпліччіі плечііншої руки. |
Раптом дощик зашумів - | Кисті рук вільно виконують стряхуючі рухи… |
Павучків на землю змив. | Хлопок долонями по колінах |
Сонце стало пригрівати – | Долоні максимально розкриті , як «корона» і перехрещені, |
Павучок став виповзати. | Гойдають право-вліво (світитьсонечко) |
А за ним повзуть всі дітки, Щоби погуляти влітку… | Рухи аналогічні початковим. |
МИ ХОДИЛИ ПО ГРИБИ
| |
Ми ходили по гриби,
| Розмірнойти по колу |
Зайчика злякались. | Показатидолонямивеликівушка |
Поховалисьза дуби, | Затулитидолонямиобличчя |
Розгубиливсігриби, | Розвести руки, заглядати за уявніперешкоди, нібишукаючи. |
Потімзасміялись – | Обійняти голову руками, похитувати головою |
Зайчика злякались! | Показатидолонямивеликівушка |
КОЗЕНЯ
| |
Куштувало | Руками робити рухи: ніби підносити ложку до рота |
Козеня | Показати пальцями «ріжки» на голові |
Кущики колючі | Показати пальцями колючі «пазурі» |
І кричало козеня: «Ой,які кусючі!» | Обійняти руками голову, похитувати головою, ніби в розпачі. |
Є колючки тут і там. | Пальці рук переплетені. Підняти пальці однієї руки, опустити, потім підняти пальці другої руки.. |
Як його вкусити? | Розвести руками, ніби розгублено |
Треба кущики колючі | Показати пальцями колючі «пазурі» |
Косами скосити. | Робити руками рухи косаря. |
ПІСЕНЬКА ДРУЗІВ
| |
Ми їдем, їдем, їдем | Руки зігнуті в ліктях, рухаються вздовж тулуба, ніжками переступати |
Ми друзі та сусіди, Немов одна сім’я. | Потискувати себе за руки («Жест дружби») |
Живеться нам чудово, Ми пісню ведемо, | Розвести руки в сторони, посміхнутися |
А в пісні йдеться мова | Нахиляти голову вправо-вліво, плескати в долоні справа і злівавідголови
|
Тра-та-та! Тра-та-та! | Плескати в долоні перед собою, одночасно тупати ніжками. |
Веземо чижа й кота. | Руки в сторони, робити «змахи крил» |
Мавпа та собака, | Підстрибнути кілька разів |
Півень-забіяка | Руками виконувати рухи боксера |
І папуга кольоровий – | Рукою показати чубчик папуги на голові |
От компанія чудова! | Розвести руки в сторони, радісно посміхнутися))) |
ПІШЛИ, ПІШЛИ, ПОЇХАЛИ | |
Пішли, пішли, поїхали | Йти на місці |
За спілими горіхами, | Підняти руки вгору, колихати ними, нібигілками дерево |
За горіхами, грибами, Що ростуть поміж дубами, | Нахилитися, нібизбираючи гриби |
Між дубами, між кленами, Під липами зеленими. | Розвести руки в сторони, дивитися вправо-вліво |
Ми горіхів Не нарвали | Нахилитися і дивитися вниз |
Похитати головою «ні» | |
І грибів не назбирали. | |
Зате добре погуляли Між дубами, між кленами, Під липами зеленими. | Йти по колу, руки вгору, погойдувати ними. |
ХОЧУ ЗБУДУВАТИ ДІМ
| |
Хочу збудувати дім, - Щоб жилося добре всім!
| Руки над головою «будиночком» |
Щоби вранці у віконце
| «Поличка» на рівні голови |
Заглядало ясне сонце!
| «Відкриваємо закриваєм овіконце» |
Поруч щоб сосна росла, | Пальчики максимально розкриті «сосна» |
Білка на сосні жила, | «Лапки» перед собою(білочка) |
Навкруги паркан стоїть, | Руки перед собою кільцем, пальці з’єднанні |
В буді, хай собачка спить, | Кулачки притиснуті один до одного,Мізинчики підняті догори (голова собаки) |
Сонце світить, дощик йде, | Навхрест кисті рук, стряхуючі рухи. |
Квіточка в саду цвіте. | Кисті рук притиснуті - Пальці – пелюстки дивляться догори. |